Koncert Archetti

Szanowni melomani,

ze względu na trwające ograniczenia w działalności instytucji kulturalnych nasz koncert majowy zostanie przeniesiony do sieci internetowej. Szczegółowe informacje o jego prezentacji znajdziecie Państwo na naszym profilu na Facebooku oraz na naszej stronie internetowej.

Warto być z nami, ponieważ przygotowaliśmy dla Państwa niezwykłą muzyczną podróż w czasie. W programie koncertu majowego pod batutą Mieczysława Ungera Orkiestra Kameralna Archetti wykona dla Państwa: Divertimento B-dur Wolfganga Amadeusza Mozarta, Suita z czasów Holberga Edwarda Griega oraz III Suita Ottorino Respighiego.

Divertimento (z włoskiego „zabawa”) to XVIII-wieczny gatunek muzyczny o lekkim i rozrywkowym charakterze. Składa się zwykle z kilku części o różnych formach (najczęstsze to formy sonatowe, formy wariacyjne, a także tańce i ronda). Instrumentarium na jakie zwykle powstawały divertimenta były smyczki, instrumenty dęte lub obie grupy tych instrumentów. W czasach świetności tego gatunku  jedną z jego głównych funkcji był „akompaniament” dla różnych wydarzeń dworskich, miejskich, czy towarzyskich. Divertimento B-dur Wolfganga Amadeusza Mozarta, które wykona orkiestra Archetti składa się z trzech części. Nie ma jednak części wolnej, bo otwierające Andante było dla Mozarta tempem umiarkowanym (andantino było dla kompozytora wolniejsze od andante, potem dopiero te tempa zamieniły się miejscami). Wszystkie trzy są utrzymane w formie binarnej repryzowej – pojawia się trzykrotnie forma sonatowa, co jest bardzo charakterystyczne dla włoskiej muzyki instrumentalnej tego czasu.

Edvard Grieg (ur. 15 czerwca 1843, zm. 4 września 1907) jest jednym z najpopularniejszych norweskich kompozytorów. W swojej bogatej i barwnej twórczości nierzadko nawiązywał do folkloru swojej ojczyzny, co doskonale słychać w Suicie z czasów Holberga. Grieg był nie tylko znakomitym kompozytorem, ale również świetnym pianistą, stąd często nazywa się go „Chopinem północy”. Całe życie był związany z norweskim Bergen – miastem nazywanym „Bramą do fiordów”, które dziś znajduje się na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Z miejscowości tej pochodził również Ludvig Holberg, któremu dedykował swoją Suitę. Grieg był popularnym koncertującym pianistą, ten instrument zajmował najważniejsze miejsce w jego twórczości. Pierwotnie kompozycja była przeznaczona właśnie na fortepian. Suitę z czasów Holberga artysta wykonał osobiście podczas grudniowego koncertu w Bergen. Rok później zaaranżował jednak dzieło na orkiestrę smyczkową i ta wersja zdecydowanie wyparła pierwowzór. Jej premiera miała miejsce w Bergen 12 marca 1885 r. Tytuły poszczególnych części nawiązują do dawnych ogniw – tanecznych i nietanecznych – suity barokowej (Preludium, Sarabanda, Gawot, Aria, Rigaudon).

W pierwszych dekadach XX w. jednym z reprezentantów włoskiej muzyki instrumentalnej był Ottorino Respighi. Twórczość symfoniczna we Włoszech już od dawna znajdowała się wtedy całkowicie w cieniu opery, tymczasem właśnie Respighi tchnął w nią nowe życie. Przykładem jego wybitnych dzieł orkiestrowych jest niezwykle efektowny „tryptyk rzymski” – pod tą nazwą określa się trzy utwory kompozytora: Fontanny rzymskie, Pinie rzymskie i Uroczystości rzymskie. Respighi często inspirował się muzyką dawną, co słychać również w jego III Suicie (Pełna nazwa kompozycji to Antiche danze ed arie per liuto – dawne tańce i arie na lutnię). III Suita, ostatnia z trzech suit nawiązujących do utworów lutniowych, jest przeznaczona na orkiestrę smyczkową. Składa się z czterech części zawierających opracowania zarówno utworów anonimowych, jak i dzieł znanych postaci muzyki dawnej.