Stretching statyczny – zapraszamy na film

Stretching statyczny to ćwiczenia, które polegają na rozciąganiu mięśni podczas spoczynku, czyli na wyizolowaniu grupy mięśniowej w odpowiedniej pozycji i utrzymaniu tej pozycji przez jakiś czas, a następnie na ich rozluźnieniu. Celem statycznych ćwiczeń jest schłodzenie i rozluźnienie ciała po treningu fizycznym, a co za tym idzie – pozwolenie na szybszą regenerację mięśni i pozbycie się zakwasów. Statyczne ćwiczenia należą do jednych z najbardziej efektywnych i bezpiecznych, dlatego można je wykonywać bez obaw o kontuzję.

Na pewno wiele z was rozciągając się marzy o zrobieniu szpagatu;)

Szpagat, choć jest jedną z prostszych figur akrobatycznych, wymaga intensywnych przygotowań. Na to po jakim czasie uda się go zrobić, ma wpływ kilka czynników. Najważniejszy to stopień rozciągnięcia – osoby, które nie uprawiają regularnie sportu potrzebują większej dawki treningów. Niemniej istotne są predyspozycje genetyczne – niektórzy mają mało rozciągliwe ścięgna i w ich przypadku konieczne są dłuższe przygotowania. Ostatnią kwestią jest wiek, ponieważ im jesteśmy starsi, tym ciało jest mniej elastyczne i gibkie. Kluczem do sukcesu jest systematyczność i dbanie o prawidłową technikę rozciągania.

Zasady rozciągania do szpagatu:

Przed ćwiczeniami wykonaj przynajmniej 10-minutową rozgrzewkę – trzeba przygotować tkanki do ekstremalnego wydłużania, w przeciwnym razie możesz nabawić się kontuzji.

Nie rób nic na siłę – jeśli będziesz rozciągać się do bólu, za bardzo nadwyrężysz mięśnie i nabawisz się bolesnych zakwasów.

Nie spinaj mięśni – rozluźnij się.

Ćwicz tak, aby czuć „ciągnięcie mięśnia”, a nie ból.

Przy każdym ćwiczeniu pamiętaj o wyprostowanych kolanach.

Pogłębiając rozciąganie, nie wykonuj szarpiących (pulsujących) ruchów – zamiast tego bardzo powoli, w rytm oddechu, stopniowo wydłużaj mięsień. Gdy już osiągniesz maksimum rozciągnięcia, wytrzymaj w tej pozycji przynajmniej kilkanaście sekund.

Zacznij od lekkiego rozciągania, a dopiero potem, systematycznie zwiększaj obciążenie.

Zawsze wykonuj ćwiczenia symetrycznie, na obie nogi. Szpagat może się udać tylko wtedy, gdy mięśnie znajdują się w równowadze, tzn. żadna z grup mięśniowych nie jest bardziej rozwinięta od innych.

Sprawdź, jakie ćwiczenia pomogą ci zrobić szpagat i jak je wykonywać, aby były skuteczne. Obejrzyj wideo, aby zobaczyć trening rozciągający do szpagatu.