Poznaj osoby które tworzą Centrum Kultury Archetti – Instruktor Bogumił Stelmach

Na pewno znacie go z codziennych zajęć w naszej instytucji, ale dzisiaj macie okazję poznać go trochę bliżej.

Zadaliśmy mu kilka pytań o pracy w naszej instytucji. Zapraszamy do lektury!

Jak wygląda Twoja codzienna praca?

Na samym początku razem z Paniami instruktor Kasią i Dominiką omawiamy szczegółowy plan zajęć musicalowych, czyli kto idzie na zajęcia wokalne, kto na sceniczne, a kto na taneczne. Im bliżej do premiery nowego musicalu tym częściej zajęcia odbywają się w formie próby poszczególnych scen czy całości spektaklu. Po zarysowaniu planu rozpoczynam indywidualne zajęcia wokalne oraz zajęcia musicalowe. Zajęcia trwają 40 minut, a każda osoba to inne wyzwania i przygody wokalne.

Jakie prowadzisz zajęcia? 

Pracuję z grupą musicalową oraz prowadzę wokalne zajęcia indywidualne.

Czy czerpiesz z tego satysfakcję?

Jak najbardziej. Największą motywacją dla mnie są rezultaty wspólnej pracy i przekonanie, że kolejny raz udało się komuś pomóc w rozwijaniu tak pięknej pasji. Za każdym małym sukcesem kryją się mozolne powtórzenia i wymagające ćwiczenia, ale im więcej pracy w coś włożymy tym większa satysfakcja z wyniku.

Skąd wzięło się twoje zamiłowanie do muzyki?

Już od najmłodszych lat śpiewałem wszędzie, gdzie się znajdowałem. Wstąpiłem do szkoły muzycznej, więc to zamiłowanie stale się pogłębiało.

Jaki musi być instruktor?

Moim zdaniem instruktor przede wszystkim powinien być wyrozumiały. Czasami coś czego oczekujemy może się nie udać tak szybko jak byśmy chcieli. Musimy jednak pamiętać, że każdy jest inny i wymaga odmiennego podejścia. Jeżeli coś się nie udaje to staramy się zmienić drogę, która doprowadzi nas do wyznaczonego celu. Istotnym punktem jest także odpowiednie motywowanie.

Jaka była Twoja ścieżka edukacji?

Po roku w ognisku muzycznym, zdałem egzaminy do Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. Im. Fryderyka Chopina w Bytomiu. Ukończyłem I stopień na fortepianie, a naukę w II stopniu kontynuowałem na waltorni, lecz z powodów zdrowotnych przeniosłem się do Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2 im. Mikołaja Reja w Świętochłowicach. W nowej szkole założyliśmy zespół muzyczny ,,Freedom’’, z którym zdobyliśmy liczne nagrody. W między czasie po przesłuchaniach zostałem przyjęty do Dziecięco – Młodzieżowego Teatru Muzycznego ,,Protalent’’, gdzie przez kilka lat występowałem w musicalach.

Po ukończeniu liceum zdałem egzaminy do Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. G. Fitelberga w Chorzowie (śpiew klasyczny) oraz do Państwowego Zawodowego Studium Wokalno-Baletowego w Gliwicach, gdzie uczęszczałem równolegle. Po roku zostałem przyjęty do Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na kierunek Wokalistyka, specjalność wokalno-aktorska do klasy dr hab. prof. AM Macieja Bartczaka. W czasie studiów miałem możliwość brania udziału w wielu koncertach i spektaklach muzycznych m. in w Operze Śląskiej w Bytomiu, Filharmonii Śląskiej w Katowicach czy NOSPR. Udało mi się również wykreować rolę Macieja w ,,Strasznym dworze” Stanisława Moniuszki czy Eneasza w ,,Dydonie i Eneaszu’’ H. Purcella. Brałem udział w wielu warsztatach m. in warsztaty gospelowe z Braianem Fentressem czy warsztaty operowe z maestro Mariuszem Kwietniem. Uczestniczyłem również w kursach mistrzowskich takich jak ,,Kurs Wokalistyki Operowej w Iwoniczu Zdroju” czy Seminarium Wokalne Muzyki Dawnej w Bydgoszczy prowadzone przez dr Agnieszkę Budzińską Bennett. W trakcie edukacji związałem się z Zabrzańskim Chórem Młodzieżowym ,,Resonans con tutti“ oraz chórem ,,Ex Animo” występując na terenie całego kraju i za granicą. Zostałem członkiem zespołu Mistic – Polscy Gregorianie biorąc udział w koncertach m.in z Varius Manx na ,,Top of the Top Sopot Festival 2019 w nowej aranżacji utworu ,,Orła cień”. Współpracowałem również z Teatrem Muzycznym ,,Arte Creatura” oraz Gliwickim Teatrem Muzycznym.

Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia i uzyskaniu tytułu licencjata kontynuuję naukę na studiach II stopnia w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Jak wygląda indywidualna praca z uczniem?

W zależności od ucznia dobieram najodpowiedniejsze moim zdaniem ćwiczenia wokalne oraz utwory, nad którymi pracujemy. Zaczynamy od ćwiczeń rozgrzewających, usprawniających biegłość oraz poszerzających skalę. Ćwiczymy oddech, zwracamy uwagę na intonację, na dykcję i wyraz artystyczny, czyli odpowiednie emocje. Zajęcia trwają 40 minut, w pierwszej części wykonujemy ćwiczenia, drugą poświęcamy na utwory. Zdarzają się wyjątki jak przygotowanie do konkursu czy koncertu, wtedy większą uwagę zwracamy na odpowiednie przygotowanie utworu. Czasem zostawiamy utwory i skupiamy się na konkretnym problemie wokalnym.

Twoje ulubione zajęcie poza pracą?

Moimi ulubionymi zajęciami poza pracą są bibliofilstwo i numizmatyka, ale interesuję się także sportem i ciekawą książką.